„Podpaski w szkole dla każdej dziewczyny”.
Miło nam poinformować, ze dołączyliśmy do programu Kulczyk Foundation i marki Rossmann „Podpaski w szkole dla każdej dziewczyny”.
Według badań przeprowadzonych w 2020 roku przez firmę badawczą Difference, na zlecenie Kulczyk Foundation, co piąta uczennica opuszcza lekcje ze względu na brak odpowiednich środków higienicznych podczas menstruacji.
W roku szkolnym 2021/2022 programem „Podpaski w szkole dla każdej dziewczyny” zostało objętych 96 szkół podstawowych i ponadpodstawowych z całej Polski. Zapewniono w nich roczny zapas podpasek dla uczennic. Dodatkowo w każdej szkole biorącej udział w programie funkcjonował „Wolontariat Kulczyk Foundation”, dzięki któremu uczennice promowały wiedzę o menstruacji. Dążyły tym samym do tego, by odtabuizować temat wśród swoich koleżanek i kolegów. Nauczyciele z kolei otrzymali specjalnie opracowane materiały edukacyjne dotyczące dojrzewania i menstruacji, które omawiali z uczennicami i uczniami podczas lekcji czy godzin wychowawczych.
W roku szkolnym 2022/2023 realizowana jest II edycja programu. Tym razem uczestniczą w nim 224 szkoły z całej Polski, do których łącznie trafiło ponad 1,6 miliona podpasek. Podobnie, jak w trakcie I edycji, uczennice i uczniowie angażują się w wolontariat, szerząc świadomość o tematach związanych z menstruacją. Robią to pod nadzorem pedagogów wybranych do koordynowania programu w poszczególnych placówkach. Z kolei materiały edukacyjne o dojrzewaniu i miesiączce zostały wzbogacone o nowe treści, które będą poruszane na lekcjach i godzinach wychowawczych we wszystkich szkołach objętych programem.
Europejski Dzień przeciwko Handlowi Ludźmi
Co roku dzień 18 października obchodzony jest jako Europejski Dzień przeciwko Handlowi Ludźmi i Niewolnictwu. Handel Ludźmi jest współczesną formą niewolnictwa stanowiącą jedną z najcięższych zbrodni, naruszającą wolność i godność ludzką. Zwalczanie tego zjawiska jest wyzwaniem dla całej Unii Europejskiej.
Zagrożenie zjawiskiem handlu ludźmi dotyczy wszystkich osób, niezależnie od sytuacji materialnej, czy też miejsca zamieszkania.
Dlatego też, wszyscy uczniowie naszej szkoły wzięli udział w zajęciach edukacyjnych, podczas których zostały im przedstawione mechanizmy stosowane przez osoby zajmujące się handlem dziećmi w celu komercyjnego wykorzystania seksualnego. Uczestnicy dowiedzieli się również jak chronić się przed manipulacją oraz poznali możliwości pomocy, z której mogą skorzystać nastolatki zagrożone handlem ludźmi oraz komercyjnym wykorzystaniem seksualnym.
Warsztaty DIY
13.10.2022 w internacie odbyły się jesienne warsztaty DIY, podczas których wychowankowie wykonali lampiony z dyni i słojów. Zajęcia przebiegały w miłej atmosferze, dzięki czemu młodzież mogła się zintegrować i lepiej poznać. Gratulujemy pomysłowości i zaangażowania, już teraz zapraszamy na kolejne warsztaty, o szczegółach poinformujemy wkrótce
Spotkanie autorskie z Panem Jackiem Łapińskim
10 października do naszej szkoły przyjechał niecodzienny gość - Pan Jacek Łapiński, z wykształcenia prawnik, autor książek „Z uśmiechem Ci do twarzy”, „Dlaczego warto czytać?”, „Jak być lepszym w życiu prywatnym i zawodowym?”. Jest również podróżnikiem i pasjonatem psychologii pozytywnej. Podczas spotkania Pan Jacek Łapiński starał się przekonać młodzież, że bez względu na to, czy chcą być żołnierzem, policjantem, strażakiem czy kimś innym, to wymagane jest poświęcenie czasu na własny rozwój, a to wiąże się z czytaniem.
Czy uczniowie wezmą sobie radę doświadczonego pisarza pod rozwagę? Czy ci, którzy niewiele (lub w ogóle) nie czytają, podejmą takie wyzwanie? Czas pokaże…Na zakończenie spotkania autor złożył uczniom życzenia:– Cieszcie się młodością, ale też pamiętajcie, że trzeba znaleźć czas na swoje pasje, na czytanie, by kiedyś w przyszłości móc się przyznać przed samym sobą, że jest się spełnionym człowiekiem.
IX Regionalna Olimpiada Wiedzy o Zdrowiu Psychicznym
Dnia 30.09.2022 odbył się etap powiatowy IX Regionalnej Olimpiady Wiedzy o Zdrowiu Psychicznym. Naszą szkołę reprezentowały trzy uczennice, które w etapie szkolnym otrzymały najwyższą liczbę punktów: Dominika Makuła , Martyna Gil, Weronika Szczygielska. Dziewczęta bardzo dobrze poradziły sobie z testem, ale trochę im zabrakło żeby przejść do kolejnego etapu. Trzymamy kciuki, żeby udało się w przyszłym roku!
Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania i Światowy Dzień Serca.
Głównym założeniem akcji jest promocja wśród uczniów literatury i czytelnictwa, a także poszerzanie ich wiedzy na temat serca. Czytaliśmy z SERCEM i o SERCU .
Głośne czytanie jest motywem przewodnim święta oraz okazją do budowania wiązi i wspólnego spędzania czasu. W związku z tym 29 września nasza szkoła przyłączyła się do akcji Ogónopolskiego Dnia Głośnego Czytania i Światowego Dnia Serca. Z tej okazji na pierwszwj lekcji uczniowie głosno odczytali „Romantyczność” Adama Mickiewicza. Na czwartej godzinie lekcyjnej przedstawiciele poszczególnych klas spotkali się w świetlicy szkolej aby obejrzeć scenkę pt. „Z wizytą w pracowni złamanych serc”, a następnie wysłuchaliśmy urywków ulubionych książek, które z pewnością zaciekawiły słuchaczy i sprawiły, że z pewnością sięgną do całej lektury.
Dzień Języków Obcych 2022
26 września został ogłoszony przez Radę Europy Europejskim Dniem Języków. Jego najważniejszymi przesłaniami są: różnorodność językowa, wielojęzyczność i nauka języków obcych przez całe życie. Wydarzenie to ma również podkreślić znaczenie wszystkich języków jakimi porozumiewamy się w Europie. Na świecie używanych jest ponad 7 tysięcy języków. To ważne dziedzictwo świadczące o naszej tożsamości, dlatego Rada Europy kieruje do nas apel o podejmowanie nauki większej liczby języków i to niezależnie od wieku uczących się oraz formy kształcenia – szkolnej czy pozaszkolnej. Rada Europy w przekonaniu, że różnorodność językowa stanowi narzędzie, dzięki któremu możliwe jest osiągnięcie większego wzajemnego zrozumienia pomiędzy poszczególnymi kulturami, oraz że różnorodność językowa stanowi kluczowy czynnik bogatego dziedzictwa kulturowego naszego kontynentu, podejmuje starania mające na celu promowanie wielojęzyczności na terenie całej Europy.
W związku z tym nasza szkoła włączyła się w promowanie wielojęzyczności i różnorodności kulturowej poprzez różne aktywności, które miały miejsce w ostatnich dniach na terenie naszej szkoły. Mieliśmy okazję zaprezentować się w strojach nawiązujących do barw flag wylosowanych krajów, a całość została uwieczniona na zdjęciach kolorystycznie symbolizujących różne narodowości. Ponadto uczniowie nagrali filmiki, w których zaprezentowali podstawowe zwroty i wyrażenia w różnych językach. Dodatkowym akcentem były Klasowe Rozgrywki Językowe, w których tytuł Najbardziej Wielojęzycznej Klasy zdobyła klasa III OPW. Ponadto, reprezentacje poszczególnych klas rozwiązały quiz językowy na platformie Socrative, co najlepiej powiodło się klasie IIIp. Z kolei w rywalizacji na najlepszy filmik językowy decyzją szkolnej społeczności wygrała klasa IVp.